Afbeelding

Online pesten

GenerationWhy nieuws

 

Nare reacties plaatsen onder een Instagramfoto, iemand niet toelaten tot een Whatsappgroep of het ongewenst verspreiden van naaktfoto's (sexting): het zijn allemaal vormen van online pesten. De jaarlijkse Week tegen Pesten (18 t/m 22 september 2017) staat dit jaar in het teken van online pesten, iets wat steeds vaker en vooral op middelbare scholen gebeurt. Wat houdt online pesten precies in, wat zijn de gevolgen en wat kun je doen om het te voorkomen of te stoppen?

Online pesten is eigenlijk precies hetzelfde als offline pesten, wat betekent dat het bij zowel online als offline pesten in vele gevallen zal gaan om schelden, roddelen en buitensluiten. Bij pesten gaat het volgens Jurjen in Skillz om het opzettelijk willen kwetsen van iemand. In feite zijn er bij pesten drie partijen betrokken: de pestkop, de meeloper en het slachtoffer. De pestkop is de aanstichter van het pestgedrag, maar pesten gebeurt vaak in groepsverband.

“De meelopers staan erbij en kijken ernaar, maar ze doen niets omdat ze bang zijn ook gepest te worden. Het lijkt erop alsof de meelopers geen rol hebben in het pesten, maar door niet in te grijpen geven ze de pestkop(pen) alle ruimte om het slachtoffer te kwetsen en te bedreigen.” (Skillz, 2016)

Het verschil tussen online en offline pesten is echter dat online pesten vaak anoniem wordt gedaan, waardoor het lastiger is om de pestkop te achterhalen. Eveneens omdat online pesten voor leraren veel lastiger te signaleren is dan offline pesten. Daarnaast is online pesten iets wat niet gelimiteerd blijft tot de schooldag, maar ook daarbuiten doorgaat, wat de impact op het slachtoffer nog groter kan maken.

Tijdens de Week tegen Pesten worden niet alleen ouders en leraren bewust gemaakt van en extra geïnformeerd over online pesten. KRO-NCRV ontwikkelde speciaal voor leerlingen de game Wij zijn LIT. Deze game kunnen leerlingen tot en met aanstaande vrijdag op hun mobiele telefoon spelen. Met deze game, in de vorm van een Whatsapp groepsgesprek, kunnen ze op een realistische manier ervaren hoe het is om online gepest te worden, mede doordat de game zich aanpast aan de persoon die het speelt. Het doel van deze game is om het gesprek over pesten makkelijker te maken en leerlingen bewust te maken van hun eigen houding ten opzichte van pesten.

Om online pesten te kunnen voorkomen stelt de Week tegen Pesten dat het van belang is voor zowel ouders als leraren om met de leerlingen in gesprek te gaan over hun onlinegedrag. Leerlingen zullen het eerder aan hun ouders dan aan een leerkracht vertellen wanneer ze online gepest worden, dus een school heeft de input van ouders nodig. Daarnaast is het voor leraren belangrijk om met hun leerlingen te praten over de gevaren en risico’s van het internet en ze mediawijs te maken. Zo begint online pesten vaak onbedoeld doordat een ‘grap’ harder aankomt of uit de hand loopt. Mediawijsheid is op sommige scholen reeds als vak geïntroduceerd, maar ook in de workshop Social media & Privacy van GenerationWhy maken we leerlingen bewust van hun onlinegedrag en leren we ze om de online gevaren en risico’s te beperken.

Meer weten over de workshop Social media & Privacy? Klik dan hier