Afbeelding

Mindfulness voor leerlingen

GenerationWhy nieuws

Onzekerheid, angst of verdriet zijn gevoelens waar veel leerlingen mee worstelen. Wanneer je moeilijk om kunt gaan met deze gevoelens, kan dat ervoor zorgen dat de concentratie op school eronder gaat leiden. Een manier om te leren omgaan met dit soort emoties en je minder te laten afleiden door gedachten is mindfulness.

Daniel Boen is mindfulnesstrainer en heeft vanuit zijn boeddhistische achtergrond jarenlange ervaring en een eigen dagelijkse routine met meditatie, wat hem in staat stelt om naast zijn vakkennis met name vanuit die eigen ervaring les te kunnen geven. Dit doet hij normaal gesproken aan volwassen, maar afgelopen week gaf hij zijn eerste mindfulness workshop aan leerlingen van het Eerste Christelijk Lyceum (ECL) in Haarlem. 

Mindfulness klinkt wellicht als iets ingewikkelds wat je alleen onder speciale omstandigheden met speciale kennis kunt uitvoeren maar niets is echter minder waar, legt Daniel uit. Op de vraag wat mindfulness precies inhoudt is geen pasklaar antwoord, maar de essentie van mindfulness is te proberen om zonder oordeel in het moment te zijn. Dit betekent dat je je niet laat afleiden door bijvoorbeeld dingen die vervelend waren in het verleden of zorgen over de toekomst, maar alles loslaat en je aandacht steeds opnieuw terugbrengt naar het nu. Dit kun je dus in essentie altijd en overal toepassen, bijvoorbeeld op school.

Als Daniel terugdenkt aan zijn eigen schooltijd herkent hij wel dat er tijden waren waarop hij zich zorgen maakte, verdrietig of onzeker was en dit leidde af van de concentratie op het schoolwerk. Gevoelens als angst en onzekerheid komen vaak op als gedachten en worden versterkt doordat we geneigd zijn deze gedachtes in ons hoofd te blijven herkauwen. Door bijvoorbeeld met aandacht te focussen op ademhaling of met aandacht ergens naar te kijken verdwijnen die gedachten en gevoelens en verleg je de focus naar het nu. Hierdoor verhoogt de concentratie en schakel je externe prikkels zoveel mogelijk uit. Daarnaast leert mindfulness je ook om wat zachter en liefdevoller naar jezelf te zijn. Dit is volgens Boen voor leerlingen belangrijk, omdat er best wel wat jongeren te hard zijn voor zichzelf.

“Liefdevol zijn hoeft niet direct mindfulness te zijn, maar het is goed om jezelf niet te serieus te nemen. Positieve energie, dingen doen met een glimlach geeft al ontspanning. Doordat je je lekkerder voelt wordt je attitude naar de wereld anders.”

Wat maakt het verschil tussen mindfulness met leerlingen of met volwassen? “Het maakt eigenlijk helemaal niets uit”, stelt Daniel.

“Met volwassenen begin je met een oefening van vierentwintig minuten zodat ze er gelijk goed in zitten en geef je een theoretische achtergrond zodat ze weten wat ze doen. Met leerlingen moet je gewoon doen en het leuk, simpel en luchtig houden.”

Voor leerlingen is het belangrijker om gewoon te doen en te ervaren, de theorie komt later wel.

Leerlingen zijn volgens Daniel bij uitstek een geschikte doelgroep voor mindfulness, omdat ze nog zoekende zijn en erg openstaan voor nieuwe dingen. In een wereld waarin met name jongeren onder een enorme en continue invloed van prikkels staan kan mindfulness ze laten ervaren hoe het is om stil te zijn en niets steeds naar externe prikkels te zoeken. Dit zou in essentie een ‘life changing’ ervaring kunnen zijn, juist omdat leerlingen nog erg vormbaar zijn.

“Leerlingen hebben nog een soort onbevangen nieuwsgierigheid en dat is erg bruikbaar bij zoiets ‘out of the ordinary’ als mindfulness.”

Hierdoor staan leerlingen er over het algemeen veel meer voor open dan volwassenen, die al veel geslotener en in zekere zin bevoordeeld zijn.

De leerlingen van het ECL waren onder de indruk van de workshop. Na afloop waren er verschillende van hen die Daniel benaderden voor vragen, opmerkingen of het delen van ervaringen.

“Ik vind het zo moeilijk, ik kan mijn aandacht er nog geen vijf seconden bijhouden, hoe doe je dat?” vroeg een van hen.

Daniel legt uit dat mindfulness niet iets is wat je met één training kunt leren, het is iets wat je moet ontwikkelen met (bij voorkeur) een dagelijkse routine. Voor de leerlingen van het ECL is de basis in ieder geval alvast gelegd en gezien de enthousiaste reacties zullen een aantal er zeker een vervolg aan gaan geven. 

Meer weten?

Laat je gegevens hier beneden achter. En dan nemen we meteen contact op.