Afbeelding

Hoe motiveer ik mijn leerlingen?

GenerationWhy nieuws

 

De workshop motivatie is niet voor niets onze meest populaire workshop: veel leerlingen hebben problemen met motivatie. Voor docenten is het vaak lastig om leerlingen hiermee te helpen. Aik Kramer, oprichter van GenWhy, is al ruim tien jaar bezig deze materie. Ik stelde hem een aantal vragen over motivatie en over de workshop. 

Waarom is motivatie belangrijk?

"Tot en met de tweede kun je het als leerling doen op je intelligentie. Maar vanaf het eind van de tweede, in ieder geval vanaf de derde, moet je gewoon je best doen (althans de meerderheid) om een goed cijfer te halen. Je best doe je alleen als je gemotiveerd bent en weet hoe je je jezelf kunt motiveren. Zonder motivatie heb je geen discipline en concentratie, dus slechte resultaten.

Een andere reden waarom motivatie belangrijk is, is dat je alleen lekker in je vel zit als je gemotiveerd bent. Als je niet gemotiveerd en nergens zin in hebt, wordt je daar ook neerslachtig van. Motivatie is dus niet alleen relevant voor school, maar ook voor hoe je je voelt, of je lekker in je vel zit."

Wat zijn de voornaamste problemen met motivatie bij leerlingen?

"Je hebt twee soorten motivatieproblemen: zij die teveel willen en zij die te weinig doen. Te weinig doen is een bekende, de niet gemotiveerde, ongeïnteresseerde leerling. Daarbij is de uitdaging dat je die leerling moet activeren en motiveren. Voor zij die teveel willen is tegenwoordig veel aandacht in de media. Dit soort leerlingen zijn wel gemotiveerd, maar hebben stress en zijn bang om te falen. Dit soort leerlingen wil je helpen om een balans te vinden en op een meer ontspannen manier met school bezig te zijn."

Wat kun je als docent zelf al doen om leerlingen te motiveren?

"Motivatie is heel persoonlijk: wat voor de ene leerling werkt, werkt niet voor de ander. De vraag is of je de tijd hebt om dit bij iedereen te achterhalen. Het is in principe de rol van mentor om dit soort dingen te signaleren.

Wat je ten eerste kunt doen is vanaf het begin heel duidelijk maken waarom ze bepaalde dingen moeten weten, dus de eindtermen duidelijk maken. Leerlingen moeten weten waarvoor ze iets doen. Ze leggen vaak niet de link tussen lessen, huiswerk en toets.

Ten tweede ervoor zorgen dat de stof voor ze gaat leven, wat betekent dat ze bij alles wat je uitlegt iets moeten zien, horen, voelen en het moeten kunnen betrekken op hun eigen leven. Zoals de geschiedenisdocent, die onlangs in het nieuws was, deed door het spel “Call of Duty” te gebruiken om de Tweede Wereldoorlog uit te leggen.

Ten derde de leerlingen helpen met het maken en volgen van een planning. Kijk naar een goede balans tussen wat je in de les kunt doen en wat je qua huiswerk meegeeft. Leerlingen laten niet snel merken of ze iets wel of niet snappen en ergens wel of geen zin in hebben. De truc is dat je als docent de ruimte creëert zodat ze kunnen zeggen dat ze iets niet snappen of iets niet interessant vinden. Ze laten dit vaak niet merken en vragen te laat hulp.

Ten vierde help ze in het denken over toetsen zodat ze niet stressen, maar juist denken aan bijvoorbeeld de vrijdagmiddag na de toets. Ze denken vaak veel meer tijd nodig te hebben voor het leren voor een toets dan daadwerkelijk nodig is, waardoor ze bij voorbaat al niet gemotiveerd zijn. Door een realistische tijdschatting te geven, neemt de motivatie toe.

Ten vijfde deel de motivatie strategieën die je als volwassene, docent, professional zelf hebt met je leerlingen en praat daarover. Al doe je dat vijf minuten per les, dat levert uiteindelijk heel veel op. Wat zijn de trucs die je zelf hebt gebruikt? Hoe doe jij je nakijkwerk bijvoorbeeld? Vast ook iets waar je niet altijd evenveel zin in hebt, maar wat toch moet gebeuren en waarvoor je jezelf dus ook moet motiveren."  

Hoe ziet de workshop eruit?

"Tijdens workshop leren de leerlingen om een doel te visualiseren, waardoor het voor ze gaat leven en ze echt geprikkeld worden om aan de slag te gaan. Ze leren uit hun comfortzone te gaan, wat betekent op een andere manier denken over dingen waar ze geen zin in hebben, bijvoorbeeld hun geschiedenishuiswerk. Verder leren ze plannen, om een balans te vinden en om gemotiveerd te blijven. Ze leren op een slimme en leukere manier leren. Niet het ouderwetse stampen, maar op een andere manier bezig zijn met school. Een manier die beter past bij hun eigen sterkere en zwakkere punten."

Meer weten? Neem contact op via onderstaand formulier! 

Ja, ik wil meer weten over de workshop Motivatie!