Afbeelding

Even voorstellen #2: Noor Moore

GenerationWhy nieuws

 

Noor Moore (20 jaar) doet de opleiding tot verpleegkundige en heeft net een tussenjaar achter de rug. Tijdens haar tussenjaar nam ze af en toe een kijkje bij de debatavonden die GenWhy organiseert in de Pletterij. “Een van die discussieavonden ging het over racisme. De discussies die die avond ontstonden waren super interessant. Ik had daarvoor nog nooit van GenerationWhy gehoord.” Noor raakte tijdens die avond aan de praat met een van de peer-coaches en werd gevraagd of ze het misschien leuk vond om ook peer te worden.

“Als peer krijg je een tweetal korte trainingen. Je leert in die trainingen met name hoe je kunt herkennen dat iemand in je sociale omgeving ergens mee zit en hoe je iemand dan zou kunnen helpen. Dat was wel interessant en bovendien goed toepasbaar.”

Vervolgens deed Noor samen met Koen (Munk) mee aan het ‘Roadmap’ project. GenerationWhy deed met dit project onderzoek naar de toegankelijkheid van Haarlemse hulpinstellingen voor jongeren met een hulpvraag. “We gingen toen met de verborgen camera langs allerlei loketten van Haarlemse instellingen om te checken hoe ze zouden reageren als we met een neppe hulpvraag bij het verkeerde loket zouden aankloppen.”

Noor keek nogal op van de resultaten:

“Sommige baliemedewerkers waren heel behulpzaam, maar op een aantal plekken werd je letterlijk weggelachen, omdat je aan het verkeerde adres was. Stuitend vond ik dat. Je moet er niet aan denken dat je daar met een echt probleem op de stoep zou staan.”

Naast het ‘Roadmap’ project werkte Noor eerder dit jaar samen met peer Gaula mee aan een workshop voor mentoren, die Jurjen gaf op het Schoter in Haarlem.

“Tijdens deze workshop moesten we in rollenspellen met de mentoren ongemotiveerde leerlingen spelen. De mentoren moesten ons vervolgens motiveren, maar mochten daarbij alleen maar vragen stellen, advies geven was verboden.”

Dit was een bijzondere ervaring voor Noor. “Dat was superleuk om te doen. Ik heb zelf op het Schoter gezeten en moest nu dus opeens samenwerken met een aantal oud-docenten. Dat was heel interessant!”