Afbeelding

Leerlingen helpen om te gaan met faalangst en examenvrees

Proefwerken, opdrachten, SE’s, tentamens - er zijn op school genoeg momenten waarop de kennis van leerlingen wordt getoetst. Er wordt wel eens gezegd dat gezonde spanning niet erg is, omdat het ervoor zorgt dat je goed je best doet.

Op het moment dat het van gezonde spanning doorslaat naar angst is er sprake van Faalangst. Faalangst uit zich in negatieve gedachten en stress. Op dat moment overheersen de negatieve gedachten en de stress. De faalangst zorgt ervoor dat de gerichtheid op de vrees groter wordt dan op het examen.

Wanneer inzetten?

Als faalangst overheerst wordt de kans om bijvoorbeeld een black-out te krijgen of te zakken voor het examen vergroot. Dit zorgt ervoor dat de negatieve gedachten bevestigd worden en zo ontstaat er een vicieuze cirkel. In de groepen waarvoor deze workshop gegeven is blijken er slechts enkelingen te zijn die nog nooit last hebben gehad van een black-out. Vele leerlingen geven aan dat ze door examenvrees en stress examens minder goed maken.

Doelgroep

Middelbare scholieren

Doel

  • Omgaan met stress
  • Omgaan met faalangst
  • Stress voorkomen
  • Beter en relaxter een examen maken

 

Resultaat

  • Leerlingen kunnen anticiperen op stressvolle situaties
  • Leerlingen voel zich zekerder: het is niet raar om stress te voelen
  • Minder uitval, ziekmeldingen

 

Inhoud / Opzet

  • Fysieke kenmerken en gevolgen van stress uitgeleggen zodat de leerlingen deze herkennen en hierop kunnen handelen.
  • Psychologische aspecten van stress uitgeleggen, zodat leerlingen weten wat ze kunnen doen.

Nu ik weet dat stress heel normaal is en weet wat ik ertegen kan doen, voel ik me fijner. Ook dat iedereen het heeft, zorgt dat ik me normaal voel.

Ronald (15 jaar)

Motivatie en voorbereiding

Wanneer leerlingen het idee hebben dat ze te weinig hebben geleerd voor een tentamen en ze zich zorgen maken dat ze een slecht cijfer zullen halen, kan dit ze motiveren om toch nog wat extra hun best te doen. Wanneer ze echter genoeg hebt voorbereid om hun toets goed te maken, en een leerling maakt zich nog steeds veel zorgen, kan dit diegene flink in de weg zitten. Kansen worden misgelopen doordat er te veel wordt gepiekerd. Stomme fouten worden gemaakt, omdat leerlingen meer in hun hoofd bezig zijn dan met de toets.

Goede behandeling mogelijk

Gelukkig kunnen faalangst en examenvrees behandeld worden. Het blijkt dat faalangst veel te maken heeft met hoe over een toets wordt gedacht en hoe leerlingen tegen zichzelf praten. Door Fysieke kenmerken en gevolgen van stress uit te leggen kunnen leerlingen deze herkennen. Psychologische aspecten van stress worden uitgelegd, zodat leerlingen weten wat ze kunnen doen op het moment dat faalangst optreedt. Hierdoor kunnen leerlingen anticiperen op stressvolle situaties en zullen leerlingen zich zekerder voelen. Door middel van handige tips en een goede voorbereiding kunnen de symptomen van faalangst en examenvrees flink gereduceerd worden.

Ik vond het een leuke workshop omdat je merkt dat eigenlijk heel veel mensen uit m'n klas erg gestrest zijn voor een examen.

Linda (16 jaar)

Deze workshop inzetten voor uw leerlingen?

Vul uw naam en emaildres in het formulier beneden in. Mocht u meer informatie hebben over de groep leerlingen, locatie en datum dan kunt dat in het 'bericht' veld kwijt.

En dan nemen wij meteen contact op.

Neem contact op
Captcha