Afbeelding

Hoe voer je als GGD professional een goed en effectief gesprek?

In de jeugdzorg is veel aan het veranderen. Eén van de grote veranderingen is dat er meer aandacht komt voor preventieve hulp.

In dat kader voerde de GGD jaar gesprekken met 16-jarigen op school – Wij ondersteunde ze daarin. Zo gaven we de professionals van de GGD een training ‘Omgaan met 16-jarigen’

De training werd geleid door peer-meadiator Thijs, bijgestaan door zes andere peer-mediators. De training was vooral gericht op het oefenen van de gesprekjes in rollenspellen. De peer-mediators hadden daarom een aantal rollen voorbereid en het was aan de GGD-ers om te achterhalen of we een probleem hadden en wat dit dan precies was. Van loverboys tot ‘zwijgzame bad-boy’, en van een relatie met de leraar tot faalangst – alles kwam voorbij.

"Ik verbaasde me er over hoe makkelijk het was om me te verplaatsen in mijn rol en echt even deze persoon te zijn. En daarnaast ervoer ik hoe ontzettend belangrijk het is om deze gesprekken goed voor te bereiden. In één gesprek werden er bijvoorbeeld meteen heel veel vragen op me afgevuurd waardoor ik helemaal dichtklapte. In een ander gesprek werd er tijd genomen om eerst een veilige omgeving te creëren waardoor ik me meteen op mijn gemak voelde. De professional kwam hierdoor ook veel meer bij de kern van het probleem."- Peer-mediator Jenny Veldman


Rollenspel


Wij trainen GGD-ers hierin door middel van rollenspellen. Onderwerpen kunnen gaan van loverboys, middelengebruik, pesten of faalangst. Zoals gezegd is het doel van het rollenspel om professionals voor te bereiden op concrete gesprekken met jongeren. Door het participeren in het rollenspel kunnen wij GGD-ers op levendige wijze confronteren met uiteenlopende onderwerpen, zodat zij de opgedane kennis hiervan gemakkelijker in het veld kunnen gebruiken bij het voeren van een gesprek met een 16-jarige, en gemakkelijker problemen parallel aan het rollenspel kunnen signaleren.

Tips


Voordat er aangevangen werd met het rollenspel, gaven Thijs en peer-mediator Wouter nog een aantal tips en do’s en don’ts. Een voorbeeld hiervan is het belang van het stellen van open vragen en dat het belangrijk is om te benadrukken dat de gesprekken vertrouwelijk zijn.

Evaluatie


Aan de hand van een nabespreken krijgen de professionals concrete handreikingen om hun gesprekken met de doelgroep beter te voeren.

Resultaat


✔ Professionals komen sneller tot de kern van het probleem
✔ Ideale voorbereiding op daadwerkelijke gesprekken
✔ Doorbreekt het gesprekken voeren op de automatische piloot
✔ Betere doorverwijzing bij vroeg signalering

 

Ook behoefte aan ondersteuning?

Laat uw naam en e-mail hier beneden achter, dan nemen we meteen contact met u op.

Neem contact op
Captcha