Afbeelding

Voor wie doe jij het eigenlijk?

GenerationWhy nieuws

 

Perfecte selfies met een mooie filter, feestjes, vakanties naar verre landen of behaalde successen. De dingen die we op sociale media delen geven vaak de indruk dat we allemaal een fantastisch leven leiden waarin alles leuk en perfect is. Natuurlijk is dat niet zo, maar we zijn gewend geraakt om op sociale media alleen maar positieve en geen negatieve dingen te delen. Hierdoor geven we anderen bewust of onbewust een vertekend beeld van onszelf. Met de vraag ‘Voor wie doe jij het eigenlijk?’ startte SIRE afgelopen najaar een campagne om ons bewust te maken van onze focus op succes en de manieren waarop we, onder andere via sociale media, continue indruk willen maken op anderen. 

 

Een vertekend beeld

Waarom doen we dit eigenlijk? We zouden ons volgens SIRE vaker af moeten vragen of de dingen die we doen en de keuzes die we maken echt vanuit onszelf komen of dat we vooral indruk willen maken op anderen en aan hun verwachtingen willen voldoen. Post je bijvoorbeeld een selfie van jou en je vrienden op een feestje omdat jullie het echt zo gezellig hadden of omdat je anderen wilt doen geloven dat jullie een onvergetelijke avond hadden (terwijl het in werkelijkheid misschien maar een saai feestje was)? Hoe ver ga je om indruk te maken op anderen?

Statusverhogende diensten

Als onderdeel van de campagne lanceerde SIRE ook het online reclamebureau The Good Life Agency. Op de website www.thegoodlifeagency.nl kon je tegen betaling van bedragen variërend van €9,95 voor extra likes tot €500 om herkend te worden door een BN’er allerlei ‘statusverhogende’ diensten afnemen. Het reclamebureau stelde dat succes niet iets is wat je hebt, maar wat je uitstraalt naar anderen. Natuurlijk was dit reclamebureau nep, maar het bereikte in korte tijd miljoenen mensen, waarvan er 170 ook daadwerkelijk een dienst wilden afnemen.

Online vs. offline identiteit 

Het beeld dat we door middel van sociale media van onszelf creëren kun je ook wel een online identiteit noemen. Deze biedt mogelijkheden, maar heeft ook een keerzijde. De online identiteiten van anderen maken ons vaak onzeker over onze eigen, werkelijke identiteit. Naarmate je ouder wordt verandert je identiteit. Voor een foto waarvan je nu misschien vindt dat je er heel cool opstaat, kun je over drie jaar schamen. Het internet onthoudt echter alles en foto’s die je eenmaal online hebt gezet zullen altijd online vindbaar blijven.

In de GenWhy workshop Social media en privacy staan deze positieve en negatieve kanten van sociale media centraal. Samen met de leerlingen kijken we naar de manieren waarop ze sociale media gebruiken. Een belangrijke vraag daarbij is op welke momenten en vooral waarom ze iets delen via sociale media, ofwel voor wie? Het doel van de workshop is om leerlingen te helpen hun sociale media bewuster, maar ook veiliger te gebruiken. Zo kijken we samen met hen naar de privacy instellingen van de sociale media, waarmee we de leerlingen leren hoe ze hetgeen ze online delen beter kunnen beveiligen en afschermen.

Wil je meer weten over de workshop Social media en privacy? Klik dan hier

Afbeelding: SIRE

Om te kunnen reageren moet je inloggen met Facebook