Afbeelding

Van criminoloog naar jongerencoach

GenerationWhy nieuws

Zouden jongeren zichzelf en hun gedrag veranderen wanneer ze een week lang met hun future self worden geconfronteerd? Dat was de vraag die centraal stond in de afstudeerscriptie die Jurjen Wijnstroom (27 jaar) schreef voor zijn studie criminologie. Hij confronteerde jongeren daarvoor o.a. foto’s van henzelf waarop ze verouderd waren en met resultaat: de jongeren die geconfronteerd werden met hun future self waren eerder geneigd om aan zichzelf en hun gedrag te werken. Naast (inmiddels afgestudeerd) criminoloog is Jurjen fervent skateboarder en via het skaten leerde hij Aik Kramer kennen. Jurjen besloot Aik naar zijn scriptie te laten kijken, aangezien Aik vanwege zijn bedrijf GenerationWhy uitermate goed bekend is met de doelgroep. Jurjens onderzoek sprak Aik zo aan dat hij hem vroeg om bij GenerationWhy te komen werken. 

“Ik ben eigenlijk meteen in het diepe gegooid door te beginnen met een participatieproject voor de jongerenzorg. Voorheen werd jongerenzorg landelijk geregeld door het Rijk, maar vanaf 2015 ligt die verantwoordelijkheid bij de gemeentes zelf.

Ik heb voor de gemeente Haarlem onderzocht wat jongeren nodig hebben, door een zelf samengesteld jongerenpanel te ondervragen. De gemeente was erg blij met mijn initiatief en de resultaten werden direct meegenomen in de beleidsvorming, wat ik heel tof vond!”

Naast verschillende participatieprojecten is het geven van workshops op middelbare scholen een van de voornaamste dingen die GenerationWhy doet. Ondanks dat Jurjen er niet echt van houdt om in de spotlights te staan, moest hij er op een gegeven moment toch aan gaan geloven en ook workshops gaan geven.

“Dat vond ik eerst wel moeilijk, maar daarna merkte ik dat het steeds makkelijker ging. Nu vind ik eigenlijk niets leuker dan voor de klas staan.”

Momenteel geeft Jurjen voornamelijk workshops. Daarnaast houdt hij zich bezig met acquisitie, de dagelijkse coördinatie van reeds lopende projecten en het geven van trainingen en individuele coaching.

“Het is heel divers. Ik zit vaak achter mijn laptop, maar sta ook vaak voor de klas. Geen dag is hetzelfde. Daarnaast bouw ik ook echt iets op met de jongeren die ik help. Ik weet zelf dat de middelbare school en de tijd daarna best wel zijn lastig is, dus ik vind het leuk om jongeren daarbij te helpen omdat ik me goed met hen kan identificeren.”

Het feit dat Jurjen zich goed met de jongeren kan identificeren komt tevens omdat hij, net als veel jongeren van nu, problemen heeft gehad op het gebied van motivatie, plannen en leren. Niet alleen tijdens zijn middelbareschooltijd, maar ook tijdens zijn studie. Pas vanaf het moment dat hij de workshops ging geven en de materie die hij daarin overdraagt zelf ging toepassen is naar eigen zeggen dat enorm verbeterd.

“Ik sta daarom 200% achter hetgeen wat ik aanreik aan de leerlingen, omdat ik zelf heb gemerkt dat het werkt en weet wat de gevolgen zijn wanneer je het niet toepast.”

De leerlingen waaraan Jurjen regelmatig workshops geeft zijn in eerste instantie vaak vooral verbaasd dat er zo’n jong iemand voor de klas staat, dat is een positieve verrassing voor ze. Daarnaast merkt Jurjen dat docenten de workshops vaak zelf ook interessant vinden.

“Ze weten alles wel wat ik vertel, maar vinden het vaak lastig om de methodes die ik aanreik op een aansprekende manier over te brengen op hun leerlingen. Ze nemen het van mij eerder en makkelijker aan.”

Voor leerlingen zijn de workshops een eyeopener, omdat ze op een andere manier naar dingen leren kijken. Daarnaast zijn ze vaak benieuwd naar Jurjens persoonlijke verhaal en zijn ervaringen toen hij hun leeftijd had.

“Wanneer het ze lukt om de methodes zelf succesvol toe te passen zijn ze erg blij en vaak ook trots op zichzelf.”