Afbeelding

Hoe motiveer je leerlingen?

GenerationWhy nieuws

 

Leerlingen die niet weten wat ze willen en nergens gemotiveerd voor zijn. In iedere klas zitten er wel een paar en sommige scholen hebben er zelfs klassen vol van. Als docent kun je je ten opzichte van zo’n leerling of klas soms behoorlijk machteloos voelen. De workshop Motivatie en planning is niet voor niets een van de populairste en meest aangevraagde workshops van GenerationWhy; een groot aantal scholen en docenten kampt met motivatieproblemen bij hun leerlingen. Zo ook op Haemstede-Barger college in Heemstede, waar Daniella Ferwerda werkzaam is als docente Nederlands en trajectbegeleider. Ze hadden op het Haemstede-Barger nog niet nagedacht over de mogelijkheid van workshops als oplossing, totdat GenWhy’ers Aik en Jurjen de school bezochten.

“De overtuigende kracht van die twee maakte dat we besloten om de workshops te gaan doen, ook omdat wij denken dat er bij ons wel wat te enthousiasmeren is wat betreft motivatie."

Wat willen de leerlingen?

Voorafgaand aan de workshops werd er een enquête afgenomen onder de leerlingen, waarin zij konden aangegeven wat zij per vak en per docent vonden dat er wel en niet goed ging. De enquêtes werden vervolgens vertrouwelijk door GenerationWhy verwerkt, waarna een paar GenWhy’ers samen met de docenten de resultaten bespraken. De docenten leerden uit de enquêtes onder andere dat hun leerlingen een grote behoefte hebben aan duidelijkheid en dat docenten ook daadwerkelijk moeten doen wat ze zeggen. Daarnaast kwam uit de enquêtes naar voren dat een gevoel van rust en veiligheid tijdens de lessen en op het schoolplein belangrijk is voor de motivatie en concentratie van de leerlingen.

Doelen stellen

Vervolgens kregen de derde en vierde klassen een serie workshops Motivatie en plannen, wat leerden ze ervan? Volgens Daniella met name het stellen van een doel en daar middels een planning concreet naartoe werken. Leerlingen leerden daarbij vooral om het moment voor ogen te houden waarop ze hun doel reeds hadden bereikt. De planning die ze maakten begon dan ook op dat moment, en vanaf daar rekenden ze terug naar het nu. Het was daarbij voor Daniella en haar leerlingen wel een eyeopener om te leren dat zo’n planning niet alleen bestaat uit tijd voor huiswerk en een bijbaantje, maar dat hobby’s en vrije tijd net zo belangrijk zijn om in te plannen.  

Om het doel dat de leerlingen tijdens de workshop leren stellen concreet te maken, maakt GenerationWhy gebruik van de 4D techniek, waarbij leerlingen onder andere het moment na het bereiken van hun doel moeten visualiseren in 4 dimensies. Het niet alleen in theorie stellen van een doel, maar het bereiken van dat doel ook daadwerkelijk zien, horen, voelen en uitspreken maakt het prikkelder en motiverender. Het klinkt misschien wat zweverig, maar het effect is vaak groot.

“Je merkt dat leerlingen dat dan ook wel echt doen. Dat vond ik zelf ook wel leuk en aansprekend voor de leerlingen.”

Een jong iemand voor de klas

Sinds de workshops heeft Daniella gezien dat een aantal van haar leerlingen een papieren agenda heeft aangeschaft en dat juicht ze enorm toe.  De uitdaging op het Haemstede-Barger is volgens haar dat de leerlingen over het algemeen nogal vooringenomen zijn en zich daardoor niet gemakkelijk openstellen.

“Daarom is het heel prettig dat het een jong iemand is die de workshop geeft, dat vind ik heel positief, en dat het iemand is van buitenaf.”

Volgens Daniella is de workshop zeker ook een aanrader voor docenten van andere scholen.

Wilt u meer informatie over de workshop Motivatie en plannen? Klik dan hier

Afbeelding: Harvest Performance

Om te kunnen reageren moet je inloggen met Facebook