Afbeelding

"Het was het dubbel en dwars waard."

GenerationWhy nieuws

Wat vinden leerlingen eigenlijk van de motivatieworkshops en wat leren ze precies tijdens de individuele coachings die GenerationWhy aanbiedt? We vroegen het aan Liam Turk en Brandon Meijerink, beiden leerling op het Haemstede Barger college in Heemstede. Liam zit in het derde en Brandon in het vierde jaar van het vmbo. Hun eerste kennismaking met GenerationWhy was door een aantal motivatieworkshops die bij hen in de klas werden gegeven. Tijdens deze workshops kwamen er volgens Liam vele verschillende dingen aan bod: zo leerde ze niet alleen hoe ze zichzelf konden motiveren, maar ook hoe ze het beste kunnen plannen zodat er meer tijd overblijft voor leuke dingen. Daarnaast werd er ook aandacht besteedt aan het maken van belangrijke keuzes en tips gegeven voor het maken van toetsen.

Liam (foto): “Aan het begin hebben de workshops me dan ook veel geholpen, omdat daar echt alles werd uitgelegd.”

Na de workshops was er voor leerlingen die daar behoefte aan hadden de optie om dieper in te gaan op het aangereikte in de vorm van individuele coaching. De leerlingen die daarvoor kiezen maken vervolgens samen met een van de peercoaches van GenerationWhy planningen en stellen leerstrategieën op voor de vakken waar ze moeite mee hebben. Liam en Brandon besloten na de motivatieworkshops beiden gebruik te maken van individuele coaching.

Liam koos voor individuele coaching omdat hij aanvankelijk moeite had met plannen. Het leren plannen heeft hem, ondanks dat hij het schooljaar helaas over moet doen, enorm geholpen.

“Ook al heb ik dit jaar niet gehaald, toch heb ik wel degelijk verbetering in mijn cijfers gezien.”

Hij ziet het als een kans dat hij het schooljaar opnieuw mag doen, omdat hij dankzij de coaching heeft geleerd hoe hij het plannen het beste aan kan pakken.

“Ik weet dan ook bijna zeker dat ik over ga met deze nieuwe aanpak.”

Brandon koos voor individuele coaching omdat met name het maken van toetsen hem lastig afging. Hij had veel baat bij de tips die hij van zijn peercoach kreeg voor het maken van toetsen. Ook Liam had baat bij deze tips:

“Met name het gedeelte over stress en de oefeningen die je kunt doen om weer rustig te worden als je een black-out hebt heb ik onthouden. Ik hoop het niet gauw nodig te hebben, maar weet nu precies wat ik moet doen!”

Brandon is dankzij de individuele coaching over naar zijn eindexamenjaar. “Wanneer het schooljaar begint ga ik met de nieuwe methode meteen van start zodat het makkelijker wordt om meer mijn best te kunnen doen.”

Liam en Brandon hebben geen moment spijt gehad van hun keuze voor individuele coaching.

Brandon: “Ik vond de coaching echt geweldig, het heeft me echt geholpen om over te gaan naar het laatste jaar.”

Liam: “De coachings waren echt super. We bekeken samen allerlei manieren waarop we de moeilijke vakken konden tackelen en kregen veel uitleg.”

Daarnaast zijn ze beiden erg te spreken over de peer-coach door wie ze begeleid werden.

Brandon: “Ik vond de peercoach echt een geweldig persoon, hij legde alles rustig en goed uit, luisterde naar me en deed alles om mij te helpen.”

Liam: “Bovendien was het heel relaxt dat de peer-coach de tijd voor je had en dat je alles op je eigen tempo kon doen.”

Aan het einde van het schooljaar organiseerde GenerationWhy een vrijblijvende studiedag op het Haemstede Barger, waar leerlingen net voor de laatste toetsweek langs konden komen voor een spoedcursus toets- en studievaardigheden. Ondanks dat ze eerlijk toegeven dat het lastig was om een vrije dag op te offeren, waren Brandon en Liam beiden op de studiedag aanwezig.

Brandon: “De studiedag op school was heel relaxt, ik kon me goed concentreren en kon daardoor mijn dag optimaal benutten. Ik heb nog nooit zo goed geleerd in zo’n korte tijd.”

Liam: “[…] uiteindelijk merk je dat je je veel makkelijker kunt concentreren en dat wat je leert ook beter blijft hangen. Het was het dus dubbel en dwars waard.”

Meer weten over de motivatieworkshops en/of over individuele coaching? Klik dan hier.