Afbeelding

Heb jij de Skillz om jezelf te motiveren?

GenerationWhy nieuws

Onlangs verscheen het boek Skillz - vaardigheden en verhalen voor jongeren van Aik Kramer, oprichter van GenerationWhy. Voor deze blog heb ik Aik geïnterviewd over hoe Skillz tot stand is gekomen en wat de grondlegger van deze Haarlemse jongerenorganisatie met dit boek hoopt te bereiken.

10 jaar GenerationWhy

GenerationWhy is in 2007 opgezet door Aik. Al bijna 10 jaar houdt hij zich bezig met het geven van workshops en individuele coaching aan jongeren. Samen met zijn peer-coaches heeft hij vele duizenden jongeren bereikt en geholpen. Zodoende heeft hij nieuwe ideeën en theorieën ontwikkeld over hoe je jongeren in hun kracht zet. Aik: “De tijd was rijp om al deze ideeën te bundelen zodat jongeren op een makkelijke manier deze vaardigheden kunnen leren.” Skillz biedt bijvoorbeeld aan scholen een (gedeeltelijke) invulling van het mentoraat. Volgens Aik is een mentor een belangrijk rolmodel voor een jongere en dit boek is bedoeld om die rol te versterken.

Jezelf motiveren

Een belangrijk thema in het boek is motivatie. Volgens Aik is motivatie essentieel, wil je als jongere lekker in je vel zitten: “Motivatie is je innerlijke drive om dingen voor elkaar te krijgen. Motivatie geeft je energie en doorzettingsvermogen. Motivatie is zelfs belangrijker dan talent.” Met Skillz kunnen jongeren zichzelf leren motiveren. Niet alleen voor wat zij leuk vinden, maar ook voor datgene waar zij tegenop kijken. “Denk maar eens aan hoe makkelijk het is om te gamen of te sporten, maar hoe vervelend die ene huiswerkopdracht kan zijn… Met Skillz leer je jezelf motiveren voor wat je wil en ook voor wat je moet.” Het boek bevat naast motivatie-vaardigheden ook concrete tools voor andere typische tienerproblemen zoals plannen, keuzes maken en omgaan met groepsdruk.

Volgens Aik kunnen jongeren het meeste uit Skillz halen, door te beginnen met het hoofdstuk dat op dat moment het voor hen relevant is. Het is eenvoudig geschreven en de hoofdstukken zijn kort. Aik: “Ik heb rekening gehouden met de beperkte concentratiespanne van de lezer en behandel de verschillende thema’s los van elkaar. Je hoeft dus niet per se het hele boek te lezen, wil je er wat aan hebben.” Er staan ook opdrachten in het boek waarmee je als lezer de stof koppelt aan jouw ervaringen. “Het is belangrijk om jezelf af te vragen wat een verhaal voor jouw situatie betekent. Daarna kun je kijken hoe je de vaardigheden het beste kunt toepassen. Ook helpt het om daar met iemand over te praten, zoals je vriend, ouder, of docent.”

Hoewel Skillz is geschreven voor jongeren, is het boek dus ook geschikt voor (onderwijs)professionals en ouders. Zij kunnen met het boek in de hand de vaardigheden ook zelf overdragen aan jongeren. Dit vinden jongeren ook leuk, want dan hoeven zij het niet te lezen!

Wat vond ik zelf van Skillz?

Ik heb Skillz van kaft tot kaft gelezen en kan het boek zeker aanraden, zelfs voor een twintiger zoals ik. Het heeft me laten zien dat jezelf motiveren een vaardigheid is die kunt leren en trainen. Hoe je dit doet wordt duidelijk uitgelegd. Bijvoorbeeld, het hoofdstuk ‘Denken in 4 dimensies’ legt op een interessante manier uit hoe je jezelf kunt motiveren voor iets waar je eigenlijk geen zin in hebt. Door te spelen met de manier waarop je iets ziet, hoort, voelt en wat je tegen jezelf zegt, kun je een negatieve houding omtoveren in een positieve actieve houding.

Het boek maakt je bewust van de manier waarop je denkt en hoe dit je motivatie en doorzettingsvermogen beïnvloedt. Met Aiks ‘4-D model’ krijg je opnieuw grip op je denkproces en daarmee ook op je gevoel en je gedrag. De kracht van Skillz vind ik dat dit en de andere vaardigheden telkens weer gekoppeld worden aan de belevingswereld van tieners en dat er voor iedere vaardigheid meerdere oefeningen zijn. Op deze manier train je jezelf tijdens het lezen.

Door Quentin Breger

Om te kunnen reageren moet je inloggen met Facebook