Afbeelding

E.H.B.P. : Eerste hulp bij pesten

GenerationWhy nieuws

 

Pesten of gepest worden. Bijna iedereen krijgt er direct of indirect wel een keer mee te maken. Zo ook GenWhy’er Jurjen Wijnstroom, die in het boek Skillz vertelt over zijn ervaringen met zowel pesten als gepest worden.

“Er was een groepje jongens dat mij iedere dag opwachtte op school of voor mijn huis. Ik wist niet waarom, maar iedere keer dat ze mij zagen, spuugden ze op me en duwden me van mijn fiets.”

Jurjen wist toentertijd niet goed hoe hij het pesten kon stoppen, waardoor het alleen maar erger werd. Iemand die gepest wordt kan zich erg angstig en onzeker gaan voelen. Op langere termijn kan iemand die gepest wordt of werd een negatief zelfbeeld ontwikkelen, met alle gevolgen van dien. Waar komt het pestgedrag vandaan en wat kun je als docent doen om leerlingen te wapenen tegen pesten?

Verschillende manieren van pesten

Ongeveer een op de tien basisschoolleerlingen en een op de twintig middelbare scholieren wordt gepest. Dat betekent dat er bij jou in de klas misschien wel een of meerdere leerlingen zijn die gepest worden. We noemen iets pesten wanneer een pester zich zo gedraagt dat hij of zij een ander daarmee met opzet kwetst of bedreigt. Pesten kan op allerlei manieren: verbaal (bijvoorbeeld door iemand uit te schelden), non-verbaal (bijvoorbeeld door iemand buiten te sluiten) of fysiek (bijvoorbeeld door iemands spullen te vernielen). De laatste jaren is er daarnaast steeds vaker sprake van digitaal pesten ofwel ‘cyberpesten’, bijvoorbeeld via sociale media.

Pestkop is vaak jaloers en/of onzeker

Bij pesten is er meestal sprake van één ‘pestkop’, die in zijn of haar pestgedrag gesteund wordt door een of meerdere meelopers. De pestkop (en de meelopers) gedragen zich vaak erg stoer, omdat het machtsverschil wat door pesten ontstaat de pester macht geeft over het slachtoffer. In de meeste gevallen is de pester, hoe stoer hij of zij ook overkomt, juist erg onzeker over zichzelf. Het is dan ook geen toeval dat in veel gevallen juist een knap meisje of een populaire jongen het slachtoffer wordt van pesten. De pester is jaloers op hen en deze gevoelens van jaloezie worden vervolgens omgezet in pestgedrag. Zo heeft Jurjen op de basisschool een tijdlang een meisje gepest omdat hij verliefd op haar was en geen andere manier kon bedenken om bij haar in de buurt te kunnen zijn. Nu hij zich achteraf realiseert wat hij haar heeft aangedaan, heeft hij daar enorm veel spijt van.

Wat kun je doen?

Dit voorbeeld maakt duidelijk dat in principe iedereen het slachtoffer kan worden van pestgedrag, want iedereen heeft wel iets wat voor een (jaloerse) pester aanleiding kan vormen tot pestgedrag. Wat kun je als leerling het beste doen wanneer je het slachtoffer wordt van pestgedrag? In het boek Skillz geeft Jurjen een paar handige tips. Volgens hem zijn er verschillende manieren waarop je kunt reageren op pestgedrag. Zo kun je de pester zoveel mogelijk negeren, zodat hij of zij inziet dat het pesten geen effect heeft. Wanneer je echter te maken hebt met een meer vasthoudende pestkop zal negeren niet werken. Je kunt er dan voor kiezen om de confrontatie met de pestkop aan te gaan. Het pesten kan hierdoor stoppen, maar het kan ook erger worden.

Het is niet gemakkelijk om de pestkop in je eentje te stoppen. Volgens Jurjen is het daarom als leerling zijnde het beste om de hulp in te schakelen van een mentor of docent. De pestkop heeft namelijk geen macht heeft over deze volwassenen. Bovendien heeft de pester vaak eveneens hulp nodig bij het probleem wat heeft geleid tot het pestgedrag, dus ook daarvoor is de tussenkomst van een mentor of docent wenselijk.

Wil je meer weten over pesten en wat je ertegen kunt doen? Je leest er alles over in Skillz

Afbeelding: www.klasse.be

Om te kunnen reageren moet je inloggen met Facebook