Afbeelding

Eén duidelijk doel: cum laude slagen voor de examens

GenerationWhy nieuws

 

Samenvatten, oefenexamens maken, stampen, studeren en nog eens studeren. Voor een grote groep middelbare scholieren stonden de afgelopen weken in het teken van de eindexamens. Hoe bereid je je nu als leerling het beste voor op zo’n megaklus en wat zijn de do’s en don’ts? Ashley Bosman (17 jaar) was een van de eindexamenkandidaten dit jaar, ze heeft net haar vmbo-examens achter de rug. Hoe heeft zij het aangepakt en wat zijn haar tips?

Ashley is begonnen op de havo, maar moest na vier jaar de overstap maken naar het vmbo wegens familieomstandigheden. Nadat ze vorig jaar wat betreft school naar eigen zeggen wat steken had laten vallen en veel lessen had gemist, besloot ze dit jaar weer beter haar best te willen doen. Aangezien ze van de havo kwam was het vmbo eigenlijk te makkelijk voor haar, maar in plaats van lui te worden besloot ze zichzelf een doel te stellen om gemotiveerd te kunnen blijven: cum laude slagen voor haar eindexamens. Met dat doel voor ogen ging ze enthousiast aan de slag. Ze maakte actief aantekeningen in de les en maakte veel samenvattingen. Daarnaast stopte ze in eerste instantie met voetballen en vervolgens ook met dansen (waarvoor ze tot dan toe deelnam aan de Nederlandse kampioenschappen), omdat ze anders naast haar bijbaantje te weinig tijd over had voor school. Het voorbereiden op de examens deed ze voornamelijk door veel oefenexamens te maken:

“Die oefenexamens hebben enorm geholpen. Ik denk echt dat ik daardoor hoge cijfers heb gehaald. Je ziet gelijk wat je al weet en waar je nog aan moet werken. Ik heb ze voor de meeste vakken gedaan, maar vooral voor Nederlands, Engels en wiskunde, omdat je daar niet echt voor kunt leren.”

Voor wiskunde nam ze bijles en kreeg ze hulp van de vader van haar vriend, omdat daar wel wat extra werk nodig was om een 8 te kunnen halen.

“Het examen ging me daardoor zo goed af, dat ik verbaasd was dat op internet stond dat het wiskunde-examen zo moeilijk was.”

Naast oefenexamens maken en bijles wiskunde leerde Ashley veel samenvattingen en ging ze vlak voor de examens nog even terug naar school voor de extra, niet verplichte lessen die werden aangeboden. Ze bleek de enige te zijn, maar deze lessen waren enorm waardevol, omdat docenten tips gaven die ze in de reguliere lessen nog niet hadden gegeven.

Met een redelijk goed gevoel kijkt Ashley terug op de examens. Ondanks dat ze zich aardig goed had voorbereid, zijn er wel een aantal dingen die ze in het vervolg anders zou doen.

“Ik zou sowieso eerder beginnen met leren, want ik kwam nu best in tijdsnood en dat is vervelend. Ik ging steeds specifiek op één vak in, waardoor ik weer in tijdsnood kwam voor het volgende vak.”

Voor aardrijkskunde dacht ze aan een dag genoeg te hebben, maar toen er plots iets in haar thuissituatie gebeurde ging die dag verloren en zat ze zonder te leren bij het examen. Een ruime planning met een buffer had dat kunnen voorkomen. Daarnaast zou ze toekomstige eindexamenkandidaten aanraden om alles vanaf het begin van het jaar goed bij te houden (bijvoorbeeld samenvattingen maken), omdat het anders op het einde te veel is om het nog voor elkaar te krijgen.

Het is nu wachten op de examenuitslag, maar Ashley is er zeker van dat ze geslaagd is. De vraag is alleen met wat voor cijfers. Als ze door een of meerdere vakken te herkansen alsnog cum laude kan slagen twijfelt ze geen seconde:

“Niet geschoten is altijd mis toch? Het is maar een examen, maar het is er toch je hele leven, dat blaadje met die cijfers.”

Waarom Ashley zo graag cum laude wil slagen staat als een paal boven water. Ze verloor het afgelopen jaar meerdere naaste familieleden aan de gevolgen van kanker. Ze wilde altijd sportdocent worden, maar gaat nu na de zomer starten met de opleiding verpleegkunde. Voor die opleiding waren hoge cijfers belangrijk om toegelaten te kunnen worden. 

“Ik kon mijn naaste familie liefde bieden, maar niets op medisch gebied. Wat ik niet voor mijn eigen familie kon doen, wil ik wel voor andere mensen betekenen.”

Meer weten over de workshop Plannen en motivatie waarin we leerlingen o.a. leren plannen, klik dan hier.